No Result
View All Result
Goyki 3 Art Inkubator
  • O nas
    • O nas
    • Misja
    • Lokalizacja
    • Dla Mediów
    • Logo
    • Polityka Prywatności
    • Deklaracja dostępności
    • Regulamin zwiedzania willi
    • Regulamin coworkingu
    • Regulamin pracowni artystycznych
    • Regulamin czytelni
    • Regulamin pracowni krawieckiej
    • Regulamin najmu pomieszczeń i organizacji wydarzeń w parku
    • Newsletter
  • Blog
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Literacki Sopot
  • About us
  • E-Sklep
  • Kontakt
  • O nas
    • O nas
    • Misja
    • Lokalizacja
    • Dla Mediów
    • Logo
    • Polityka Prywatności
    • Deklaracja dostępności
    • Regulamin zwiedzania willi
    • Regulamin coworkingu
    • Regulamin pracowni artystycznych
    • Regulamin czytelni
    • Regulamin pracowni krawieckiej
    • Regulamin najmu pomieszczeń i organizacji wydarzeń w parku
    • Newsletter
  • Blog
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Literacki Sopot
  • About us
  • E-Sklep
  • Kontakt
No Result
View All Result
Goyki 3 Art Inkubator
No Result
View All Result

Sztuka na Literackim Sopocie

28 lipca 2022

Po raz drugi na Festiwalu będzie obecna sztuka. Tym razem w dwóch odsłonach.

Tworząc Deasghnáth/Rytuał, Jane Butler inspirowała się uzdrowiskową tradycją Sopotu. Artystka przygotuje tymczasową instalację, która poprzez strukturalne podparcie i okrycie wieży Goyki 3 Art Inkubatora będzie stanowiła monumentalny gest troski wobec budynku. Jane Butler pochodzi z Belfastu w Irlandii Północnej. Jej projekt jest częścią rocznego programu sztuk wizualnych w Goyki 3 Art Inkubatorze, który w 2022 roku jest poświęcony opiece i robieniu rzeczy razem.

17-22.08.2022: willa na Goyki

wernisaż: środa, 17.08.2022, godz. 18:00

kuratorka: Kasia Sobczak

 

Z kolei projekt Protest nadziei zainicjowany przez Goyki 3 Art Inkubator jest osobistą wypowiedzią artystek na temat wolności własnej, wolności wspólnej, wreszcie norm, których naruszanie budzi protest i wymaga artystycznej odpowiedzi. Autorkami sztandarów, które zawisną w przestrzeni Parku na Goyki są: Alicja Karska, Diana Lenart, Agata Nowosielska, Ania Witkowska, Gosia Golińska, Emilia Orzechowska, Grażyna Rigall.

17- 30.08.2022: Park na Goyki

wernisaż: środa, 17.08.2022, godz. 18:30

koordynacja: Agnieszka Rek-Gornowicz

 

„Myślę, że aspekt wizualny jest niezwykle istotny dla ludzi i naprawdę zmienia sposób, w jaki widzimy rzeczy. Jeśli nie jest agresywny, zostawia furtkę do rozmowy, zamiast konfrontacji z dogmatycznymi faktami. Jako przeciwwagę do przerażających zdjęć używanych przez grupy anti-choice, proponujemy kulturę wizualną pełną nadziei”.

Rachel Fallon, Kampania Artystek na Rzecz Zniesienia 8. Poprawki

W marcu 2022 zaczęłyśmy się spotykać na zoom i omawiać wstępne projekty flag. Wtedy też do Sopotu przyjechała Monika Weyhert-Waluszko i dała mocny, a jednocześnie wspaniałomyślny wykład o formach protestu. Pokazywała aktualną Federację Rosyjską, agresora Ukrainy i postawy cywilów w tym reżimowym kraju. Poprzez inne indywidulane protesty, jak chociażby Kasi Lewandowskiej w obronie uchodźców na granicy z Białorusią, przeszła do historycznych protestów romskich. Spotkanie z nią dało poczucie nadziei i sprawczości. W kwietniu podczas indywidualnych i grupowych spotkań zaczęły powstawać flagi. Podczas festiwalu Literacki Sopot prezentujemy efekt prac. Kilka manifestów, zdominowanych przez mrok wojny i nieszczęścia cywilów. Na resztkach obrusów, pieluch, ścinkach po działaniach innych. To nasz głos w tej sprawie, bo kobiety mają głos.

Gosia Golińska, Alicja Karska, Diana Lenart, Agata Nowosielska, Emilia Orzechowska, Grażyna Rigall, Ania Witkowska

Koordynacja: Agnieszka Rek-Gornowicz

 

 

Gosia Golińska / go! Grrl

 

Tekst i proporzec w szczególności dedykuję Wandzie Traczyk-Stawskiej, która z cała mocą głosi swoje przesłanie i mojej dzielnej mamie Wandzie Noetzel.

Poza tym zawołanie kieruję do wszystkich dziewczynek, dziewczyn i kobiet.

 

Tekst towarzyszący:

Jak dobrze słyszeć anonimowe rozmowy i bezosobowy szum Mmmmmmmm Jak dobrze nie widzieć żadnej twarzy w tłumie ludzi Twtwtwaaaaaaaaaa Jak dobrze rozsiąść się w słońcu i nie tłumaczyć się z promieni Słońca MieeeeeeNnnniiiiiiiiiiiii Jak dobrze oddychać pełnym brzuchem w obcym Mieście Ppppppeeeeeeee Jak dobrze nie przeciskać przez szczeliny rozczarowania i bezduszności Śśśśśśśśśścicicic Jak dobrze wąchać inne jedzenie i nie martwić się niską chmurą pełną deszczu Dzdzdzdzdzeeeeeeeee Jak dobrze otworzyć gardło i krzyczeć krzyczeć krzyczeć nie Milcz, głupi!

Milcz!

 

Jak dobrze nie

Jak dobrze tak

Jak trudno

Jak długo

Jak to możliwe

 

 

Alicja Karska / bez tytułu

Charakterystyczny dla „Szarych Wron” motyw GŁOWY pojawia się na tle czarnego aksamitu. Przestrzenność modelowania dzianiny pozwala odnaleźć nawiązania do rzeźby. Portret nieznanego bohatera ukazany jest w kilku dynamicznych ujęciach znanych nam z fotografii dokumentujących moment zwalania z cokołów rzeźb pomnikowych (najczęściej w wyniku zawirowań politycznych).

 

Diana Lenart / Don’t mess with my mess

Projekt jest krzykiem niezgody.

Miał być prosty i zrozumiały dla każdego. Zrobiony jest z międzynarodowych języków: żmudnej pracy (wycinanie, szycie), liter alfabetu – język jest ważny, ale ważniejszy jest kolor (czerwony na białym). Wyobraziłam sobie taką sytuację: kobieta przygotowuje posiłek, jej życie koncentruje się wokół stołu. Kiedyś coś w niej pęka i obrus staje się płótnem, na którym nie układa talerzy, ale hasło sprzeciwu. Nie ma czasu do stracenia, bo konwenanse i strach mogą odwieść ją od tego pomysłu.

Obrus pochodzi z domu mojej babci. Możliwe, że należał jeszcze do jej matki, ale nigdy się tego nie dowiem. U nas w domu kobiety się nie skarżyły.

Agata Nowosielska / REPARACJE

Forma graficzna naszyta na flagę o tytule Reparacje jest nostalgicznym spojrzeniem wstecz na czasy rozkwitu gry Tetris. Ta komputerowa logiczna gra pojawiła się w 1984 roku w ówczesnym Związku Radzieckim i zaprojektowana została przez Rosjan. Prawie czterdzieści lat później Federacja Rosyjska najeżdża na pokojowy kraj – Ukrainę i rujnuje, bombarduje i spala jej miasta, morduje cywilów. To nie gra komputerowa tylko ponura rzeczywistość, to dzieje się naprawdę.
Moja flaga nawiązująca do słynnej gry niesie przesłanie odwrócenia zbrodniczego porządku. Spadające klocki-domy i literki zawarte na płaszczyźnie naszytych geometrycznych form mają przypominać o tym, że oprawca musi zadośćuczynić ofierze.

 

Emilia Orzechowska/Let The Sunsine In

Nasze relacje ze światem ulegają ciągłej zmianie i transformacji, tak samo jak nieustającym przemianom podlega przyroda. Cykle natury, jej schematy i strategie wpisane we Wschody i Zachody Słońca, w jesienie, zimy, wiosny oraz lata, w Nów i Pełnię Księżyca.

W ciągłym procesie – w ruchu, “ku przeżyciu”…

…

Być w odpowiednim miejscu i czasie.

Stanąć w promieniach Słońca.

Poczuć jego/jej energię w każdej komórce ciała.

 

Plamka żółta. Ostrość widzenia.

Iskrzące się, pomarańczowo-czerwone powidoki z przeszłości na powiekach…

 

Ciepły zapach rozgrzanej na Słońcu skóry.

Wpuścić trochę światła.

Wzmocnić się i “posilić”,

wzrosnąć w siłę,

wrócić do życia.

 

Pracę dofinansowano ze środków Miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska.

 

Grażyna Rigall / ŁZA

Kropla-łza na mojej fladze powstała ze szytych ze sobą chusteczek należących do mojego ojca i dziadka. Napisane na chusteczkach zdania takie jak: „Cieszę się, że jesteś bezpieczny”, „Dobrze, że dotarłeś do domu”, w nieoczywisty sposób odnoszą się do obecnej sytuacji wojenno-opresyjnej. Tekstów tych nie widać, ale pojawiają się w przestrzeni. Próbuję nadać im charakter magiczno-sprawczy, rolę zaklęć przywracających wolność.

W tym przypadku łza jest przejawem wzruszenia i radości.

 

Ania Witkowska / give me back peace and restful sleep!

Tło flagi zostało zszyte z fragmentów pieluch po moim synku. Gdy się rodził, usłyszałam w szpitalu, że na świat przychodzą głównie chłopcy, idzie wojna.

Wojna w Ukrainie przyszła w lutym tego roku, dokładnie wtedy, kiedy planowałyśmy warsztaty. Miałyśmy mówić w realizacjach o prawach kobiet w Polsce, tymczasem relacje z frontu odebrały mi siły, aby myśleć o czymś innym niż o mrocznych meandrach wojennej machiny, o kolejnym przejawie patriarchatu, geopolityce, ofiarach. Czarne słońce na mojej fladze, niczym poduszka, mięsiste i welurowe nie przynosi snu. Płacze czarnymi promieniami.

 

Alicja Karska i Anna Witkowska / Szare wrony. fot. Konrad Kulczyński

 

2020 | Art Inkubator Goyki 3 | Sopot

Logo Literacki Sopot
Logo BIP

Dołącz do nas na FB

Regulamin sklepu internetowego

Deklaracja dostępności

No Result
View All Result
  • O nas
    • O nas
    • Misja
    • Lokalizacja
    • Dla Mediów
    • Logo
    • Polityka Prywatności
    • Deklaracja dostępności
    • Regulamin zwiedzania willi
    • Regulamin coworkingu
    • Regulamin pracowni artystycznych
    • Regulamin czytelni
    • Regulamin pracowni krawieckiej
    • Regulamin najmu pomieszczeń i organizacji wydarzeń w parku
    • Newsletter
  • Blog
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Literacki Sopot
  • About us
  • E-Sklep
  • Kontakt

© 2020 Art Inkubator Goyki 3 | Sopot

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Accessibility by WAH