No Result
View All Result
Goyki 3 Art Inkubator
  • O nas
    • O nas
    • Misja
    • Lokalizacja
    • Dla Mediów
    • Logo
    • Polityka Prywatności
    • Deklaracja dostępności
    • Regulamin zwiedzania willi
    • Regulamin coworkingu
    • Regulamin pracowni artystycznych
    • Regulamin czytelni
    • Regulamin pracowni krawieckiej
    • Regulamin najmu pomieszczeń i organizacji wydarzeń w parku
    • Newsletter
  • Blog
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Literacki Sopot
  • About us
  • E-Sklep
  • Kontakt
  • O nas
    • O nas
    • Misja
    • Lokalizacja
    • Dla Mediów
    • Logo
    • Polityka Prywatności
    • Deklaracja dostępności
    • Regulamin zwiedzania willi
    • Regulamin coworkingu
    • Regulamin pracowni artystycznych
    • Regulamin czytelni
    • Regulamin pracowni krawieckiej
    • Regulamin najmu pomieszczeń i organizacji wydarzeń w parku
    • Newsletter
  • Blog
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Literacki Sopot
  • About us
  • E-Sklep
  • Kontakt
No Result
View All Result
Goyki 3 Art Inkubator
No Result
View All Result

Sznajderman o zarazie (zanim to było modne)

17 maja 2020
XI edycja Festiwalu Literatury i Teatru Between. Pomiędzy

Pierwsze wydanie Zarazy. Mitologii dżumy, cholery i AIDS ukazało się nakładem wydawnictwa Czarne dwadzieścia sześć lat temu. 10 kwietnia br. oficyna wznowiła książkę (w e-wersji), dając do zrozumienia, że ustalenia w niej zawarte pozostają w mocy. Antropologiczne studium mitologii plagi autorstwa Moniki Sznajderman pozwala wydobyć sensy, jakie od wieków upatrujemy w epidemii. Koronawirus wydaje się dobrym przyczynkiem do powrotu do tej pozycji.

Treść przeczytanego przez autorkę z okazji festiwalu between.pomiędzy rozdziału stanowi próba wyjaśnienia znaczenia pojęcia epidemii, przede wszystkim w odniesieniu do AIDS. Choroba ta nazywana zarazą, plagą, wreszcie epidemią ożywia prymarne lęki ludzkie. Sznajderman wyjaśnia etymologię greckiego słowa epidemia, które w pierwszym znaczeniu oznacza „nagminną chorobę, zarazę”. W starożytności epidemia rozumiana była przede wszystkim jako kara nałożona na grzesznika, będąca następstwem sakramentalnej spowiedzi. Podobnie w Bizancjum, grzechu nie rozpatrywano jako prawnie karanego przestępstwa, ale właśnie jako chorobę. Epidemia stanowiła środek zapobiegawczy, formę duchowego leczenia.

Tym, co łączy pokrewne pojęcia epidemii, zarazy i plagi jest pojęcie kary bożej. Jej przejawem jest AIDS wymierzone przede wszystkim w grupę ryzyka, a dopiero w dalszej perspektywie w resztę ludzkości. Mitologizacja AIDS ujawnia również leczniczą funkcję epidemii. Sznajderman odwołuje się do eseju AIDS i jego metafory, w którym Susan Sontag punktuje apokaliptyczne wzorce myślenia Amerykanów. Sontag zauważa, że w kulturze Stanów Zjednoczonych zakorzenione jest zapotrzebowanie na specyficzny scenariusz końca świata, wynikający z charakteru narodu i tamtejszej religijności. Plaga staje się tym samym okazją do zaczynania czegoś na nowo, co z kolei jawi się jako nowoczesne, a więc amerykańskie. Sontag zauważa jeszcze jedną cenną rzecz: zaraza może być rozumiana jako nadzieja dla nieskażonej części ludzkości. Lecznica funkcja mitu niesie bowiem ze sobą wizję radykalnego oczyszczenia świata od zła: moralnego, społecznego i politycznego, na poziomie fizycznym i metafizycznym, wylicza Sznajderman.

Z początku AIDS bynajmniej nie było uznawane za powszechne zagrożenie, a jedynie chorobę wspomnianej grupy ryzyka – homoseksualistów, narkomanów i czarnoskórych, uznawanych za społeczny margines. Archaiczny sposób rozumienia plagi funkcjonuje w obrębie koncepcji zła jako zmazy, nieczystości, posiadając jedynie negatywne konotacje. Punkt zwrotny w mitologii AIDS nastąpił w roku 1985, kiedy na oczach całej Ameryki, w wyniku choroby, umarł Rock Hudson, a koncepcja zarazy na powrót nabierała ambiwalentnego kolorytu.

Kolejnym poruszonym przez Sznajderman wątkiem jest wyobrażenie zarazy jako uprzedniego względem etyki sacrum. Antropolożka charakteryzuje je słowami: „Sacrum może piętnować i hańbić, ale jednocześnie w tym skalaniu wynosić i uświęcać”. Zło odzyskuje tym samym (wyparty jako niewygodny) wymiar sakralny. Sznajderman pokazuje, że jakkolwiek byśmy o nich nie myśleli, zjawiska sakralne zawsze były i są ambiwalentne. To, co poświęcone jest ontologicznie różne względem tego, co świeckie. Dwoisty charakter skalania widać u chorujących na AIDS, gdzie wizerunek uświęcenia splata się z fizyczną ułomnością i etycznym potępieniem.

W dalszej części książki Monika Sznajderman wnikliwie tropi kulturowe przeobrażenia, jakim ulegało spojrzenie na zarazę, ze szczególnym uwzględnieniem tytułowych chorób. Czytelnik otrzymuje pełne namysłu studium bogate w odniesienia do literatury, religii, nauk społecznych. Jak się okazuje, na czasie i ponadczasowe zarazem.

 

Paulina Frankiewicz

2020 | Art Inkubator Goyki 3 | Sopot

Logo Literacki Sopot
Logo BIP

Dołącz do nas na FB

Regulamin sklepu internetowego

Deklaracja dostępności

No Result
View All Result
  • O nas
    • O nas
    • Misja
    • Lokalizacja
    • Dla Mediów
    • Logo
    • Polityka Prywatności
    • Deklaracja dostępności
    • Regulamin zwiedzania willi
    • Regulamin coworkingu
    • Regulamin pracowni artystycznych
    • Regulamin czytelni
    • Regulamin pracowni krawieckiej
    • Regulamin najmu pomieszczeń i organizacji wydarzeń w parku
    • Newsletter
  • Blog
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Literacki Sopot
  • About us
  • E-Sklep
  • Kontakt

© 2020 Art Inkubator Goyki 3 | Sopot

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Accessibility by WAH